Main Menu

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Our school

Közlekedésbiztonsági nap a Kereskedelmi Iskola 9. b osztályában

 

Szerda este éppen gépeztem, néztem, hogy az ismerőseim miket töltöttek fel, hátha tudok nevetni egy jót. Megláttam, hogy tanárnő (pontosabban az osztályfőnököm) írt a közös csoportunkba, hogy másnap csak öt óránk lesz megtartva, azokon is előadások lesznek a közlekedésbiztonsággal kapcsolatban. Utána lehetőségünk lesz arra is, hogy kipróbáljuk, milyen autót vezetni. Hirtelen azt se tudtam, hogy mit gondoljak, vagy mit csináljak holnap! Mindenesetre lefeküdtem aludni.

Csütörtök reggel fáradtan keltem és azon tanakodtam magamban, hogy mennyire nincs kedvem ehhez az egészhez. De arra jutottam: Muszáj csinálni! Muszáj iskolába menni! Különben is. Mit veszíthetek? Hát erőt vettem magamon, összekaptam magam és elindultam. Az iskolában ott gyülekeztünk az osztály előtt. Eljött az idő! Megérkezett az osztályfőnököm, Hauser Gabriella tanárnő, aki kinyitotta az osztálytermet és kezdte összeszerelni a projektort és a többi kelléket Szegedi Márta tanárnővel. Amikor elkészült minden, Szegedi Márta tanárnő elkezdte az előadást a közlekedés illeméről, ami személy szerint nekem nagyon tetszett. A végén az előadáshoz kapcsolódóan egy keresztrejtvényt is kiosztott, amit nagyon jól sikerült kitöltenünk, így jutalom ajándékot is kaptunk.

A rejtvény kitöltése után egy kis szünet várt ránk. A szünet végén bementünk az osztályterembe, meglepetésemre Kecskés János tanár urat láttam a Mezőgazdasági Szakiskolából. Ő is eljött az előadást tartani, de ő nem a közlekedés illeméről, hanem a kerékpáros közlekedésről. Sok mindent megismertem, amit eddig még nem tudtam. Feladatokat oldhattunk meg, amit ha jól csináltunk meg, édességet kaptunk. Én is kaptam csokit. Ez már az előadás végét jelentette. Bár nem bántuk meg, hogy vége lett, mert ekkor jött el annak az ideje, hogy hátramentünk a betonpályára, ahol megadatott annak a lehetősége, hogy vezethettünk egy autót. A fiúk persze mind elbújtak. Pedig mindannyian féltünk egy kicsit, én is, ezt nem is tagadom. Még sosem vezettem kocsit, de még a szüleim sem. Ebből adódik, hogy nálunk nincs autó. De ott volt tanár úr és osztályfőnököm is mondta mindenkinek, hogy nem eshet bajunk, mert tanár úr ott lesz mellettünk az autóban, ahol neki is van fékje. Láttam, hogy belevágnak többen is, és nekem is megjött a bátorságom a vezetéshez. Mondtam, hogy megpróbálom én is. Nemsokára sorra is kerültem és beültem a kocsiba. Jó volt, mert először tanár úr elmagyarázott mindent, hogy mit kell csinálni, mi hol van. Király volt! A végére már bele is jöttem. Utána már arra gondoltam, hogy hamarabb vezettem autót, mint a szüleim. A program befejezéseként még szendvicseket is kaptunk, a sonkás ízlett a legjobban.

Ha így visszagondolok, nem is értem, mitől féltem ennyire, Sőt, ez volt életem eddigi legnagyobb élménye. Hogyha vissza lehetne pörgetni az időt, én ezen a napomon semmit sem változtatnék.

 

    Szacskó Bianka

9. B osztályos tanuló

 

Beszámoló

I.                   Egészségnap 2015. október 21.

Program címe: Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Kereskedelmi és Idegenforgalmi
Középiskolában, Egészségnap

Projektazonosító: TÁMOP-3.1.4.C-14-2015-0704

Projekt címe: Egészségnap

Időpont: 2015. október 21.

Helyszín: Szerencsi SC Kereskedelmi és Idegenforgalmi Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiuma, Tokaj, Bodrogkeresztúri út 5.

Résztvevők: 9D, 10.A, 11.B, 11.F, 10. F, 12.B, 3/11.E, 1/13.V, 2/14.V (9 db iskolai osztály, 165 fő tanuló).

Tanárok: Soltész Nóra, Kovács Gyula, Kassai Zoltán

A program célja: Az egészséges életre nevelés

 

A program előadással kezdődött a természettudományi előadóban. Az előadás Szilágyiné Pápai Mária dietetikus szakember közreműködésével az elhízás veszélyeire hívta fel a figyelmet. A tanulók aktív résztvevőként bekapcsolódtak a téma feldolgozásába. A szakácsok és a pincér tanulók az iskolai órákon szerzett ismereteiket kiegészíthették az itt hallottakkal, valamint saját tapasztalataikról is beszámolhattak. Általánosságban elmondható, hogy iskolánkban e tekintetben kevés tanuló veszélyeztetett, nem jellemző az elhízás.

Tóvizi Tamás mentőtiszt 3 tanóra keretében, kijelölt iskolai osztályokban bemutatót tartott a beteg emberek megsegítésével kapcsolatosan, az újraélesztés szükségességéről, annak megvalósításáról. Az újraélesztési technikát próbababán minden tanuló kipróbálhatta.

Ezt követően az iskolatanulóiés pedagógusai egészségügyi szűrővizsgálat keretében részt vettek a Tokaji Egészségfejlesztő Központ munkatársai által elvégzett vérnyomásmérés, vércukorszint mérés, testtömeg index, látás vizsgálat és légzés funkció vizsgálatokon. A vizsgálatok 9:30-tól 13 óráig tartottak. Rossz vizsgálati eredmények esetén az egészségügyi dolgozók felhívták a tanulók figyelmét az eltérésekre, azok kialakulásának okaira. Tanácsokkal látták el őket a jövőre vonatkozóan, illetőleg további szakorvosi vizsgálatokat javasoltak a korrekció elérése érdekében.

Törekedtünk azon tanulók bevonását a vizsgálatokba, akik az első egészségnapi szűrővizsgálatokban nem vehettek részt.

Ezzel párhuzamosan a konferencia teremben az egészséges táplálkozás jegyében készült egészséges, alacsony kalória értékű,ételek bemutatására és kóstolására került sor. A kijelölt osztályok 1-1 tanóra keretében a büféasztalon elhelyezett, tartósítószer menetesjoghurtok, gyümölcs öntetek, nyers levesek, krémek, egzotikus gyümölcsök, túródesszertek, halételek,kenyerek választékából kóstolhattak és ismerkedhettek meg a készítés rejtelmeivel, a tápanyagok, vitaminok táplálkozásban betöltött fontos szerepével. 

Az ételeket iskolánk szakács tanulói készítették el a tankonyhán. A büféasztal körüli feladatokat, a terítést, a szervírozást vagy tálalást és a folyamatos töltést szintén iskolánk tanulói biztosították.

A program által kitűzött egyik célt, mely az általános egészségügyi állapot felmérésére, esetleges problémák felderítésére vonatkozott, a nagyszámú résztvevőnek köszönhetően sikeresnek ítélhetjük meg. Az egészséges táplálkozás jegyében bemutatott ételek nem minden esetben találkoztak tanulóink ízlésével, ízvilágával, de új ablakot nyitottak az egészséges táplálkozás lehetőségeire és fontosságára.

 

 

Tokaj, 2015. október 22.                   

 

                                                                                              Soltész Nóra

 

 

 

 

 

 

Családi életre nevelési projekt a Kereskedelmi Iskolában

 

Az „Innovatív iskolák” pályázat keretében Családi életre nevelés címmel több előadásból és más rendezvényekből álló projektet valósítottunk mega Szerencsi Szakképzési Centrum Kereskedelmi és Idegenforgalmi Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiumában Tokajban 2015 szeptemberében és októberében. A téma aktualitását az adja, hogy társadalmunkban a család intézménye átalakulóban van, régebbi jellemző sajátosságai számos vonatkozásban megváltoznak. A családi struktúra jellegét és légkörét döntően a szülők magatartása határozza meg, a gyermek nevelését még a biztos egzisztenciájú családban is közösen, az anyának és az apának kell megoldani. A programmal ehhez próbáltunk mintát adni, és segítséget nyújtani a diákoknak.

A projekt első programja egy előadás volt „Szerepek a családban – felelősségvállalás” címmel, amelyet Dr. Nagy Pálma iskolaorvos tartott a 12. évfolyamos tanulók számára. Az előadás szemléletesen ábrázolta az anya és apa által létrehozott család működéséhez szükséges feladatokat, az érzelmi viszonyokat a családban. A részt vevő diákok hozzászólásaikkal segítették az élményszerű feldolgozást.

A másik előadás a 10. évfolyam számára „Családtervezés, biztonságos szexualitás” címmel zajlott, majd azt követően egy beszélgetésre is sor került Kácsor Julianna iskolai védőnő irányításával.

A következő program, a „Trust –Bizalom” című film levetítése a 11. évfolyamosokat célozta meg, melynek feladata a családon belüli konfliktusok és azok kezelésének a megjelenítése volt egy a korosztályt igazán érintő probléma, az interneten történő ismerkedés bemutatásával. Ezt követően beszélgetés zajlott a filmről Csepei Róbert pszichológus közreműködésével. A tanulókban mély nyomot hagyott a film. Volt, aki arról számolt be, hogy ismer olyan diáklányt, aki majdnem hasonló helyzetbe került. Véleményük, hogy ez valós probléma, valós jelenség, sajnos napjainkban bárhol és bármikor megtörténhet. A diákok szívesen elmondták, tapasztalataikat, megoldási javaslatokkal álltak elő, hogyan lehet kivédeni azt, hogy ilyen helyzetbe kerüljenek.

A projekten belül került megrendezésre „A család, mint gazdasági egység” vetélkedő is, amelyet a 13. és 14. évfolyamos diákok számára szerveztük, mert úgy gondoltuk, hogy ők állnak életkorban legközelebb ahhoz, hogy önállóan tudjanak dönteni gazdasági kérdésekben és átlátják egy család hétköznapi gazdálkodását. Változatos feladatokkal készültünk (teszt, activity, szókereső, ügyességi feladatok stb.), amelyeket négy fős csapatokban oldottak meg a diákok. Jó hangulatban, felszabadult légkörben zajlott a vetélkedő, a diákok nagyon élvezték a versengést, kihívásnak tekintették az egyes feladványok megoldását, ügyesen helytálltak a nehezebb, komolyabb feladatok megoldásában is. Kiderült, hogy általában tisztában vannak egy család költségvetésével, tudnak tervezni és eligazodnak az egyes gazdasági kérdésekben is.

                                                           Gyüréné Kassai Zita, Csicsekné Helmeczi Szilvia

                                                                                    projektfelelősök

Idegen nyelvi témahét a Szerencsi Szakképzési Centrum Kereskedelmi és Idegenforgalmi Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiumában

A TÁMOP-3.1.4C-14-2015-0704 azonosítószámú pályázat keretében az idegen nyelvek tanításának fejlesztését céloztuk meg 4 pedagógus és 100 tanulónk bevonásával.

A pályázatban előírt 2 nyelvi témahét közül az elsőt 2015. szeptember 14-18. között valósítottuk meg.  75 tanuló 3 angol csoportban és 25 diák 1 német csoportban tevékenykedett a hét folyamán. A 4 nyelvtanár azt tűzte ki célul, hogy a kooperatív tanulás keretein belül, innovatív módszerek és játékos feladatok segítségével, az IKT eszközök alkalmazásával elősegítse a tanítás-tanulás folyamatát. Igyekeztünk kilépni a hagyományos frontális oktatásból, és változatos munkaformák (pl. páros munka, csoportmunka, egyéni projektek) alkalmazásával az idegen nyelvek tanulására motiválni diákjainkat.

A témahét igényes és alaposan előkészített tanári prezentációval indult, amelynek során a nyelvtanárok bevezették a témát és igyekeztek a tanulókat ráhangolni az egész hetes tevékenységre. Néhány diák is vállalkozott egyéni prezentáció elkészítésére és bemutatására. Olyan diák is akadt, aki annak ellenére, hogy német nyelvet tanul, angol nyelven adta elő a célnyelvi országról készített anyagát.

A témahét során mindennap tartottunk foglalkozásokat, az egyes napokon igyekeztünk változatos feladatokat és munkaformákat alkalmazni.

A témahét során Németország, illetve Anglia állt a középpontban. Ezekről az országokról az alapvető, közismert tényeken túl igyekeztünk minél több érdekességet és nyelvtanulásra ösztönző ismereteket közvetíteni tanulónk felé. Nem a nyelvtani és a lexikális tudásra helyeztük a hangsúlyt, hanem tevékenységközpontú és együttműködést igénylő feladatok segítségével a célnyelv országainak minél alaposabb megismerésére. Az általunk alkalmazott feladatok és módszerek hozzájárultak a tanulóink egyéniségének érvényesüléséhez, saját stílusuk kifejezéséhez, valamint együttműködő képességük fejlesztéséhez, a közösségépítéshez.

Fő fejlesztési feladatul tűztük ki más kultúrák megismerését, elfogadását és tiszteletét, a másokkal szembeni toleranciát. Érzékeltettük velük a különböző nemzetek együttélésének fontosságát a globális világban.

A hét során a tanulókkal jól lehetett dolgozni, élvezték az eddig megszokott idegen nyelvi óráktól eltérő foglalkozásokat, szívesen vettek részt benne. Tapasztalataink alapján a diákok gyakorlatias, az életben és a szakmájukban hasznosítható ismereteket sajátítottak el.

                                                                                  Debreczeni Józsefné – Csikai Katalin

                                                                                              projektfelelősök

Back to top