Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Our school

Iskolánk, a Szerencsi SZC Tokaji Kereskedelmi és Idegenforgalmi Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma új kapcsolatra tett szert a Határtalanul program segítségével, hiszen az idén tavasszal nem Erdélyben, hanem a Felvidéken vett részt egy 14 diákból és 2 kísérőtanárból álló csoport egy négy napos kiránduláson Udvardon. Itt található a tokaji fiatalokat vendégül látó szakközépiskola Érsekújvártól 9 km-re a Nyitrai kerületben. A főként mezőgazdasági termelésből élő község 5100 lakosának kb. 50-60 %-a magyar anyanyelvű, az Udvardi Szakközépiskola pedig két tanítási nyelvű.  Az iskola profilja főként a vendéglátás, szakácsok, pincérek, cukrászok, illetve autószerelők és egyéb mezőgazdasági szakemberek képzése folyik itt.

A projekt első szakaszára 2018. április 10-13. közötti időszakban került sor Szlovákiában. Miután felkerestük az alsósztregovai Madách-kúriát és a zólyomi várat, szívélyes fogadtatásban részesültünk az udvardi iskola kollégiumában. Másnap egy-egy prezentáció bemutatásával megismerkedhetünk egymás iskolájával és lakóhelyével is, majd Udvard számos magyar vonatkozású emlékhelyét is felkerestük. A legérdekesebb közülük talán a Kálvária a Szent Márton-halmon (a községtől kb. 500-600 m-re, a Zsitva folyó partján), amely a mai napig a szlovákiai magyarság fontos egyházi műemléke és zarándokhelye. Délután egy helyi gazdaságba, illetve az udvardi szőlőhegyre, egy helyi borászatba látogattunk el. A szőlészetnek és a borászatnak nagy hagyományai vannak Udvardon. Számos történész szerint már a római korban meghonosították itt a szőlőt, és a 11. században már említést tesznek írásos források is a borászokról, pincemesterekről, szőlőskertekről.

A következő napon Pozsonyba vezetett utunk, hogy egy egész napot töltsünk el a fővárosban. Sétánkat a várban kezdtük, melynek vakítóan fehér falai, barokk kertje és a dunai panoráma mindannyiunkat lenyűgözte. A délután hátralévő részét az óváros hangulatos utcáin és terein töltöttük el. Lehetőségünk volt bejárni a Szent Márton-székesegyházat is, amely Mária Terézia megkoronázásának helyszíne is volt.

Utolsó napunkon szakmai programon vettünk részt, hiszen ellátogattunk Érsekújváron két étterembe is, ahol az udvardi iskola diákjai gyakorlati idejüket töltik. A főtéren álló Panoráma hotel és étterem, illetve a 600-700 fő étkeztetését ellátó Gastro Dom konyhájába is bepillanthattunk. Vendéglátóinktól búcsút véve hazafelé indultunk, hiszen még várt ránk utolsó úticélunk, Ipolytarnóc. A világhírű természetvédelmi terület egy vulkánkitörés során betemetett miocén kori kincseket rejt. Megkövesedett fákat és ősi állatok lábnyomait fedezhetik fel az idelátogatók, illetve 4D-s moziélményben is részük lehet.

Tapasztalatokkal és élményekkel gazdagon tértünk haza és reméljük, hogy folytatásképpen az udvardi fiataloknak is hasonlóan jó benyomásokat szereznek a nálunk eltöltött néhány napban.